-
Urheilumarkkinointi kuuluu jokaisen seuran toimintaan
Aidan Sipes Comments Off on Urheilumarkkinointi kuuluu jokaisen seuran toimintaan
Käsite urheilumarkkinointi ei välttämättä ole monelle tuttu. Se on kuitenkin tärkeä osa minkä tahansa urheiluseuran toimintaa. Urheilumarkkinointia käytetään uusien yhteistyösopimusten sopimiseen, katsojien ja varojen keräämiseen. Yksi tärkeä markkinoinnin keino on urheilutuotteiden markkinointi suoraan kuluttajalle ja urheilusponsorointi, jonka kautta pyritään markkinoimaan muita kuluttaja- ja teollisuustuotteita.
Urheilumarkkinointi voidaan jakaa vielä kahteen eri osaan: yleisömarkkinointiin ja harrastajamarkkinointiin. Yleisömarkkinoinnissa kuluttaja seuraa ottelua katsomossa ja altistuu tällä tavalla mainoksille. Harrastajamarkkinoinnin tavoite taasen on saada kuluttaja aktiiviseksi harrastajaksi, ja sen myötä urheilutuotteiden ostajaksi.
Markkinoitava tuote on itse urheilulaji
Seurojen markkinoima tuote ei ole esine vaan itse laji. Tällöin tuotteeseen kuuluu viisi erilaista erityispiirrettä, joiden tulee täyttyä kuluttajan näkökulmasta:
- Sosiaalisuus
- Yllätyksellisyys
- Henkilökohtaisuus
- Kontrolloimattomuus
- Elämyksellisyys
Urheillessa etenkin elämyksellisyys ja sosiaalisuus ovat erittäin suuressa asemassa. Monelle harrastajalle tärkeintä on kokea samat tunteet koko yhteisön eli joukkueen kanssa. Yllätyksellisyyttä tuo otteluiden ja lajien arvaamattomuus – koskaan ei voi tietää mitä seuraavassa ottelussa tapahtuu.
Mainonta parantaa seuran näkyvyyttä
Yhtenä osana markkinointia on mainonta. Sen voi toteuttaa sponsorisopimusten kautta tai esimerkiksi omilla oheistuotteillaan. Sponsorisopimuksia voidaan sopia paikallisten tapahtumien, järjestöjen tai yritysten kanssa, jolloin seuran logoa käytettäisiin sopimuskumppanin tuotteissa, mainoksissa tai vaatteissa. Toinen tehokas tapa luoda näkyvyyttä on myydä omia oheistuotteita. Ne voivat olla vaatteita, sateenvarjoja, avaimenperiä, laukkuja, kyniä – mitä vain johonka seuran logo saadaan esille. Mainostuotteet voidaan tilata esimerkiksi internetistä.
Parasta mainontaa on oheistuotteiden ja sponsorien lisäksi hyvä menestys. Se itsessään tuo uusia markkinointimahdollisuuksia, jotka voidaan jopa yksilöidä tiettyihin urheilijoihin tai joukkueen tähtipelaajiin. Urheilijat voivat tehdä vierailuja kouluissa, paikallisissa tapahtumissa ja jopa kansallisissa tilaisuuksissa, jolla kerätään huomiota myös seuralle ja mahdollisesti saadaan uusia jäseniä. Menestyksen mukaan pystytään suunnittelemaan uusia oheistuotteita, kuten nimikirjoituksilla varustetut julisteet, keräilykortit ja suoramarkkinointi esimerkiksi sähköpostitse tai sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on tänä päivänä muutenkin matalan kynnyksen tapa olla yhteydessä jäseniinsä, sekä potentiaalisiin jäseniin ja muuhun yhteisöön.
Näkyvyyttä ja lisätuloja urheiluseurallesi
Kuten maailmalla sanotaan, kaikki näkyvyys on hyvää näkyvyyttä. Mitä aktiivisemmin urheiluseurassa toimitaan, sitä paremmin ihmiset muistavat sen. Paikallisen ja pienen urheiluseuran kannattaa siis lähteä mukaan tempauksiin, tarjota lapsille harrastusmahdollisuuksia ja osallistua kotipaikkakunnan markkinoille ja messuille. Samalla myös laji tulee ihmisille tutuksi. Vierasotteluihinkin kannattaa varautua ottamalla mukaan tukijoukkoja, jotka esittelevät oman seuran toimintaa vieraalla paikkakunnalla yleisölle. Monet seurat tarjoavat tai myyvät esimerkiksi grillimakkaraa sekä kahvia, teetä ja mehua ottelupaikoilla. Se ei ole suuri investointi, mutta houkuttelee ottelun katsojien lisäksi myös muita ihmisiä paikalle. On ihmeellistä, miten paljon porukkaa saadaan paikalle pelkän ilmaisen makkaran voimalla!
Ei myöskään sovi unohtaa oheistuotteiden merkitystä urheiluseuran markkinoinnissa. Mainostuotteiden vaihtoehdoista voit valita juuri niitä tuotteita, jotka sopivat parhaiten oman seurasi toimintaan. Mainoslahjoja voi jakaa tapahtumissa tai otteluissa joko ilmaiseksi, palkintona tai uusien seuran jäsenten tervetulotoivotuksena. Mainonnassa on aina tärkeä erottua massasta, joten tuotteisiin sijoiteltavan logon suunnitteluun on syytä kiinnittää huomiota. Kannattaa ehdottomasti käyttää graafisen suunnittelijan palveluita, jos seuralla on siihen mahdollisuus. Hyvä logo on seuran tavaramerkki. Lisäksi, kun sponsorisopimukset ovat kiven alla, voi oheistuotteiden myynti olla mukava lisätulo seuroille. Seuran kannattajat samalla mainostavat seuraasi ja tuovat sitä näkyville käyttäessään seuran tuotteita omissa sidosryhmissään. Samalla voi löytyä lisää jäseniä seuraan tai ainakin aktiivisesti pelaavalle seuralle lisää kannattajia.
Categories: Vinkit
Helsingin pyöräkilpailut Suurimpana kiinnostuksena Englannin Valioliiga
Uusin blogiviesti
- Mainostuotteet vahvistavat tiimihenkeä
- Jalkapallo suuren kiinnostuksen kohteena – etenkin Liverpool FC
- Suurimpana kiinnostuksena Englannin Valioliiga
- Urheilumarkkinointi kuuluu jokaisen seuran toimintaan
- Helsingin pyöräkilpailut
- Inspiraatiota yleisurheilusta
- Suomalaisen keihäänheittäjän profiili: Tero Pitkämäki
- Yleisurheilun Euroopan-mestaruuskilpailut
- Kolmiloikkakuningatar Kristiina Mäkelä
- Yleisurheilun merkittäviä hallikilpailuja 2016